113, număr unic de urgență pentru persoane cu dizabilități de auz și/sau vorbire. O idee bună implementată prost

1289ff6f9e2fe5356fa97c323dc14d25_L

Imaginaţi-vă următorul dialog (prin sms-uri):

Persoană cu dizabilităţi: Ajutor! Prăjitorul de pâine a luat foc şi focul se extinde. Nu-l pot stinge.

Operator SNUAU: Imediat verific dacă numărul dvs de telefon este înregistrat în baza de date.

Operator SNUAU: Ok, este înregistrat. Daţi-mi mai multe detalii, spuneţi-mi şi adresa.

Persoană cu dizabilităţi: Strada…. bloc…

Operator SNUAU: Aţi sunat şi la 112 să anunţaţi situaţia de urgenţă?

Persoană cu dizabilităţi: Nu! Nu aud, nu vorbesc, sunt surdo-mut. Ajutor! A luat foc şi dulapul!

Operator SNUAU: Ne pare rău, dar nu vă putem ajuta. Conform legii, trebuia să iniţiaţi un apel de urgenţă privind această problemă.

***

De joi, 11 iunie 2015, a intratîn vigoareun nou număr de urgență, destinat persoanelor cu dizabilități de auz și/sau vorbire. Acesta este 113 și poate fi folosit în următoarele condiții:

Persoanele cu dizabilitati de auz si/sau vorbire au dreptul sa comunice prin mesaje asociate unui apel de urgenta, cu conditia inregistrarii prealabile in baza de date a SNUAU a numarului de telefon detinut.

– se consideră mesaj asociat unui apel de urgenta –orice mesaj scurt (SMS), transmis ulterior unui apel de urgenta, privind aceeasi situatie de urgenta, catre Serviciul de urgenta 112, de o persoana cu dizabilitati de auz si/sau vorbire inregistrata la administratorul SNUAU, care necesita actiunea agentiilor specializate de interventie

Înfiinţarea dispeceratului 113 a fost decisă prin Legea 132/2015, care modifică Ordonanţa de Urgenţă 34/2008, referitoare la Sistemul naţional unic pentru apeluri de urgenţă.

Deși legea a intrat deja în vigoare, serviciul nu este funcțional pentru că:

La această dată, sunt create condiţiile tehnice care permit recepţionarea şi prelucrarea mesajelor la nivelul platformei de comunicaţii şi IT a sistemului 112.
Pentru implementarea şi darea în funcţiune a serviciului, urmează ca în termen de 60 de zile, STS să pregătească activitatea de înregistrare a beneficiarilor acestui serviciu şi în colaborare cu operatorii publici de comunicaţii mobile să stabilească cadrul  de cooperare tehnică şi operaţională pentru implementarea în reţelele publice de telefonie mobilă a serviciului de mesaje scurte asociate apelurilor de urgenţă, prin apelarea numărului 113. Persoanele cu dizabilităţi de auz şi/sau vorbire se pot înregistra după intervalul de timp menţionat în paralel cu darea în funcţiune a acestei facilităţi a sistemului 112. (comunicat de presă)

De asemenea, conform aceluiași comunicat de presă, dacă numărul de telefon va fi înregistrat în baza de date, persoana în cauză va primi un mesaj scurt de confirmare a urgenței. SMS-urile transmise de pe numere de telefon care nu se vor regăsi în baza de date a persoanelor cu dizabilități de auz și/sau vorbire vor fi respinse.

Mesajele vor fi recepţionate centralizat în centrul 112 Bucureşti iar dispecerizarea acestora va fi realizată prin dispeceratele judeţene ale agenţiilor specializate de intervenţie. Conţinutul mesajului/mesajelor trebuie să cuprindă obligatoriu tipul urgenţei şi locaţia incidentului.
Dacă la apelare numărul de telefon nu se regăseşte în baza de date constituită urmare activităţii de înregistrare, SMS-ul este respins, se returnează un SMS de informare către apelant, acesta urmând a fi taxat de către operatorul de comunicaţii publice. Dacă numărul de telefon este validat, operatorul trimite un SMS de confirmare a urgenţei către apelant, iar în cazul în care datele transmise de apelant sunt incomplete operatorul poate solicita prin SMS completarea acestor date.

Și acum să analizăm. Ideea este foarte bună, însă a fost implementată prost și am să-i rog pe cei care au decis legea să ne lămurească în privinţa următoarelor aspecte:

1. Persoanele cu dizabilități vor putea trimite SMS-uri la 113 – după un apel inițial la 112 – pentru a informa operatorul cu privire la urgența avută și locul în care se află. Cum poate o persoană surdo-mută să transmită un apel de urgență? Dacă aceasta ar putea vorbi, ce rost ar mai avea SMS-ul și, implicit, numărul special 113?

2. De ce este obligatorie înregistrarea numărului de telefon în baza de date a SNUAU? S-au luat în considerare câte persoane cu dizabilități de auz și/sau vorbire dețin abonamente de telefonie mobilă și câte dețin cartele? S-a făcut un studiu să se observe cât de des se schimbă cartelele de telefonie mobilă?

Când au inițiat legea, factorii decizionali s-au consultat, oare, cu persoane cu dizabilități de auz și/sau vorbire? Eu nu cred, altfel n-aș mai fi citit inepțiile din legea menţionată.

 

Acest articol a fost citit de 7850 ori

Articole asemănătoare

1 comentariu pentru “113, număr unic de urgență pentru persoane cu dizabilități de auz și/sau vorbire. O idee bună implementată prost

  1. Mi se pare de-o absurditate de nedescris. Chiar nu reusesc sa inteleg cum de unii se gandesc la idei bune dar reusesc sa le “daramne”, la propriu, printr-o astfel de implementare. Oare cum poate folosi un numar de telefon o persoana care nu vede sau care nu vorbeste?!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

* GDPR (obligatoriu)

*

Sunt de acord

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.