Ordine si haos printre pasiuni

Chinezu ne provoaca sa ne “laudam” cu birourile noastre. Greu pentru mine. Recunosc, am trisat si am facut putina ordine. Nu sufar sa-mi fac ordine pe birou pentru ca… nu mai gasesc nimic! O dezordine aparenta pentru ca doar eu stiu unde mi-am pus fiecare chestie mai mare sau mai mica, orice pot avea nevoie la un moment dat…

20131127_134835

In schimb, daca mi-ati vedea biroul de la serviciu, ati zice ca-i un haos si ca sunt dezordonata rau. Nimic mai gresit! In ochii colegilor, foi, creioane, pixuri, carti, fotografii, dosare peste dosare, caiete, cabluri, casete, dvd-uri si cate si mai cate, toate par aruncate alandala de zici ca nu mai ai unde sa arunci un ac, daramite sa mai gasesti ceva. Practic, toate sunt asezate pe n criterii de prioritate si importanta. Fiecare fotografie sau foaie isi are rostul ei acolo pe birou. Nu mi s-a intamplat niciodata sa caut ceva in aparenta “dezordine” si sa nu gasesc. Stiu ca in locul x am pus caseta cu nr. y care va intra in ziua z. Sau textul. Foaia. Fotografia. O singura data am incercat sa merg dupa recomandarile lor si le-am reordonat pe toate in 1-2-3 teancuri. Un esec total! Nu mai gaseam nimic din ceea ce cautam si ma enervam incontinuu. Aparenta “ordine” a creat automat un haos pentru mine, deci mult timp irosit, si asta doar pentru acel aspect “estetic” de care ceilalti tineau atata cont…

Cata importanta are, oare, acest aspect estetic al unui birou “ordonat” daca eu nu gasesc ceea ce am nevoie in secunda asta?

Pe de alta parte, in filosofia kaizen exista cateva principii importante: ordonarea (seiton) si curatenia (seiso) la locul de munca.  Extrem de eficiente. Cu conditia sa nu fie prost intelese. Aranjarea lucrurilor pentru a putea fi usor de gasit si folosit si, implicit, curatenia duc automat la un management mai bun al timpului de lucru si nu numai.

Totusi, consider ca nu are importanta cat de imprastiate par foile si restul obiectelor de pe birou, atata vreme cat eu le folosesc in mod eficient si nu imi irosesc timpul cautandu-le. (Cel putin asta am inteles eu referitor la acest principiu de ordonare din sistemul kaizen. Daca gresesc, corectati-ma!)

Iar curatenia (seiso) la locul de munca in filosofia kaizen se refera – pe langa sensul concret – si la curatarea si inspectarea echipamentelor. Amintiti-va ca sistemul a pornit de la Toyota, industria producatoare de masini, unde curatarea echipamentelor juca un rol esential – pentru prevenirea erorilor si, implicit, eliminarea pierderilor. Nu stiu daca este cel mai bun exemplu, dar as mentiona copiatorul. Consider ca, daca acesta ar fi curatat si verificat periodic (toner, suprafata de copiere etc – si nu doar atunci cand ar aparea defectiuni), cu siguranta numarul de foi stricate/gresite/nereusite si alte defectiuni s-ar reduce. Sau scannerul. Fotografiile nu ar mai trebui retusate in mii de pasi (timp pierdut!) daca suprafata de scanare ar fi curatata de urmele de degete, praf si alte minunatii.

Acestea fiind zise, sa ma intorc la “piticii” si… pasiunile mele. Pardon, lucrurile de care am nevoie cand stau la biroul de acasa. Rafturile din fata biroului au stat, pana acum vreo 3 luni, pe peretele opus. Burdusite cu cd-uri si dvd-uri. Le-am transferat pe un hard extern, apoi le-am aruncat pentru ca am gasit o alta utilitate rafturilor. Dupa cum se poate vedea in imaginea de mai sus, aveam nevoie de un spatiu de depozitare pentru diverse chestiute pe care le voiam la indemana. Initial stateau toate pe birou si prin sertare. Nu mai zic de cate ori am varsat paharul cu apa pe birou sau borcanasele cu vopsea… Da, in timpul liber, mai pictez cate ceva. Hobby si atat. Ma “joc”, experimentez, stric. Inclusiv biroul. 🙂  Si asta pentru ca toate stateau “catarate” peste carti, cd-uri, foi samd si alunecau taman cand ti-era lumea mai draga. Asa am decis reorganizarea chestiilor utile si inutile de pe birou. Acum am la indemana creionul grafit pe care il folosesc doar pentru schite (pe foi & panze), pensulele – toate asezate pe tipuri (naturale/sintetice) si marimi ori paleta pentru pictura. De vopsea nici nu mai zic. Acrilicele, pe care le folosesc mai des, sunt pe primul raft. Mai sus, vopseaua pentru ceramica si textile, iar pe ultimul raft, vopseaua de ulei pentru panze.

Ce pictez? In general, cutiute, cuburi sau placaje din lemn:

Si tot nemultumita sunt… Mi-ar mai trebui doua tavite pentru hartii, o cutie pentru depozitat hartie/desene (momentan stau sul in spatele boxei), hartie de calc si hartie A4. Multa hartie pentru ca nu folosesc blocurile de desen. A, si ar mai fi in plan o  amarata de… agenda (neaparat datata).

Deh, orice pasiune cere… investitii.

Cum arata birourile voastre?

 

un articol pentru campania Blogal Initiative & DepozituldePapetarie.ro

 

Acest articol a fost citit de 9112 ori

Articole asemănătoare

2 comentarii pentru “Ordine si haos printre pasiuni

  1. Imi place cum ti-ai organizat biroul. 🙂 Consider ca ordinea si-o face fiecare dupa necesitatile pe care le are, dupa cum are nevoie de anumite lucruri pentru a munci eficient. Daca ar face altcineva ordine in locul meu, as sari in sus de nervi. :))

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

* GDPR (obligatoriu)

*

Sunt de acord

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.