Metode simple pentru a verifica un site de turism

by Irina Bartolomeu

Ministerul Turismului a anunţat, la sfârşitul lunii februarie, că a retras licenţa de funcţionare pentru agenţia de turism Funtrip World, pentru neprestarea serviciilor turistice. “A păgubit zeci de clienţi care plătiseră chiar şi peste 1500 de euro pentru excursii în ţări exotice. Ministerul mai spune că a primit 31 de sesizări de la turişti, însă numărul celor afectaţi este mult mai mare din moment ce asiguratorul Omniasig a spus că 88 de oameni au depus documentele pentru despăgubire.”, a scris Hotnews.ro. Asta după ce toamna trecută Ministerul Turismului anunţase public retragerea în vederea radierii din oficiu a licențelor de turism emise operatorilor economici care nu au prezentat polița valabilă de asigurare privind asigurarea rambursării cheltuielilor de repatriere şi/sau a sumelor achitate de turişti pentru achiziţionarea serviciilor/pachetelor de servicii turistice, în cazul insolvabilităţii sau a falimentului agenţiei de turism. Din păcate, nu este singurul caz. Anul trecut, alte două agenţii (Genius Travel şi Mareea) îşi notificau clienţii că nu mai pot pleca în vacanţele rezervate, deoarece nu le mai pot onora pachetele cumpărate.

Trusted.ro ne spune câteva metode simple pentru a verifica un site de turism, înainte de a cumpăra online un bilet de avion sau pachetul turistic dorit:

  1. Deține o licenţă valabilă emisă de Autoritatea Națională pentru Turism şi o afişează pe site (sau precizează pe site numărul acesteia). Este important ca accesul la licență să fie foarte ușor pentru client; ideal ar fi să existe un link direct de pe prima pagină.
  2. Deține o poliţă valabilă privind asigurarea turiştilor în cazul insolvabilității sau falimentului agenției de turism. Polița trebuie reînnoită anual. Ar trebuie să existe aceleași condiții de vizibilitate ca mai sus.
  3. Oferă clientului un exemplar al contractului de prestări servicii turistice, în momentul cumpărării pachetului de servicii turistice. Contractul poate fi transmis și prin e-mail și nu trebuie semnat de părți. Fiind vorba de un contract de adeziune, și acesta ar trebui sa fie disponibil online, pe pagina furnizorului de servicii turistice.
  4. Găsește toate detaliile despre firmă în pagina de contact: denumirea firmei, datele de înregistrare la Registrul Comerțului sau ANAF, capitalul social și adresa.
  5. Verifică opiniile altor clienți despre firma respectivă pe site-uri specializate. Mai multe studii europene și americane recente arată că oamenii capătă încredere dacă află opinia altor consumatori. Fie că vă uitați pe site-uri specializate pentru turism, de tipul TripAdvisor.com sau Booking.com, fie că verificați opiniile pe site-uri specializate românești, cum este sistemul Opiniideincredere.ro, ar fi bine să aveți încredere în opinii care sunt gestionate obiectiv de altă parte decât de firma care le primește.
  6. Îţi răspunde cineva în timp util la e-mail sau la telefon. Un contact ne-intermediat cu un angajat al firmei de turism este recomandat, înainte de a plasa comanda pe site. Astfel, clientul poate observa cât de rapizi sunt oamenii care lucrează acolo, ce ton folosesc în comunicare, dacă au răspuns la întrebări etc.

Legislația românească în materie de e-commerce este în prezent adaptată aproape integral la cea din spațiul comunitar european, dar sunt unele cazuri, precum cel al agențiilor turistice online, în care clienții trebuie să dea dovadă de mai multă vigilență.

În 2011, vânzările online au reprezentat aproximativ 35% din toate rezervările de călătorie. În martie 2013, aproape 183 de milioane de cetăţeni au vizitat un site de călătorie online. Deși 23% din călătorii UE cumpără încă pachetele de vacanță în mod tradițional, tot mai mulți oameni își cumpără singuri pachete turistice online. Astfel de combinații online reprezintă, în prezent, 23% din piața de vacanță sau aproximativ 118 milioane de călătorii pe an.

La sfârşitul lunii octombrie 2015, eurodeputaţii au votat noi reguli pentru pachetele turistice şi protecţia turiştilor. Statele membre au doi ani la dispoziție pentru a transpune noua legislație în legislația naţională și încă șase luni pentru a o face aplicabilă. Mai multe detalii găsiţi aici.

You may also like

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest blog folosește cookies. Accept Află mai multe