Text & foto: Irina & Valentin Bartolomeu
Intrebarea ce ma framanta de la o vreme incoace: noi singuri ne croim soarta prin ceea ce gandim ori intreprindem sau, pur si simplu, asa trebuie sa se intample si nu poti schimba nimic?
Citeam cu ceva timp in urma un text care cuprindea previziuni. Se spune ca “rasa galbena’ va cuceri lumea. Multi se vor gandi la ceva rau, la agresiuni de tot felul, la cate si mai cate. Dar se pare ca nu prin agresiune se va face cucerirea. Marele castig vine din faptul ca au invatat din greselile proprii si mai mult din ale altora. Iar cel mai important este ca au gasit calea de a transmite lumii cunostintele lor, educatia lor, stilul sanatos de viata. Au invatat ca nu violenta este cea care rezolva problemele – din contra le adinceste – ci iubirea, respectul, educatia si tehnologia.
Astfel, japonezii de la Toyota au pornit ofensiva prin tehnologie. Pe toate planurile. Daca ne referim la marcile consacrate nu putem spune ca nu am auzit de Toyota, Lexus, Honda, Nissan, Subaru, Mazda, Isuzu, Infiniti, Yamaha si lista poate continua. Fie ca sunt masini, fie ca sunt alte produse. Dar in cele ce urmeaza, despre masini vreau sa va povestesc. Mai exact despre o anumita masina. Yaris. Yaris Hybrid. Toyota Yaris Hybrid.
De Yaris s-a vorbit, s-a auzit, a fost vazuta si vanduta. Dar Yaris Hybrid? Din primavara lui 2012 a inceput sa se auda de ea. In Romania, abia la inceputul lunii septembrie a ajuns. Si urmeaza sa fie comercializata. Din ceea ce am putut constata, este masina perfecta pentru oras. O masina eleganta, sigura, economica, ecologica, relaxanta. Sofatul este o necesitate, dar cu Yaris Hybrid devine o adevarata placere. O masina care te scapa de stres. Cuvinte mari? Poate. Dar sunt adevarate.
In primul rand, scapi de stresul de a avea cheia la indemana. De ce? Pentru ca este suficient sa o pui undeva in buzunar, geanta sau orice alt accesoriu si masina o va recunoaste atunci cand sunteti langa ea si incercati sa deschideti portiera sau hayonul. Mai mult, o data intrat in masina, cheia este deja activa. Adica sistemul inteligent al masinii a detectat-o si o monitorizeaza. Mai ramane sa apasati pe butonul “Power” si treaba-i gata. Oare unde-i cheia? Mai conteaza? Masina a pornit. Asta este tot ce conteaza. Ajuns la destinatie dupa ce ai parcat, apesi… pe ce apesi? A, da, “Power” si masina se opreste.Te dai jos. Oare unde este cheia? Intrebarea te sacaie. O gasesc eu cand ajung in casa. Pleci de langa masina si aceasta se incuie. Nu este minunata viata atunci cand nu ai griji? Oare unde oi fi pus cheia?
In al doilea rand, toate functiile sunt automatizate. Farurile se aprind singure in functie de lumina de afara. Stergatoarele pornesc daca incepe ploaia. Cutia de viteze, de asemenea, si ea este automata. Luminile de bord se ajusteaza in functie de lumina ambientala. Telefonul, o data asociat cu instalatia audio de pe masina, prin Bluetooth, se conecteaza singur. Geamuri electrice, oglinzi electrice, clima automata-duala. Totul este automat. Inclusiv sistemul de management al sistemului de propulsie. Nu ai nicio grija in privinta acestuia. Doar ca trebuie sa inveti sa o respecti si ea se va supune.
Computer de bord ce beneficiaza de o interfata grafica foarte buna si de un ecran senzitiv de dimensiuni mari. Ecran ce iti poate oferi toate informatiile legate de starea masinii, radio, USB, telefon si chiar imagine de pe camera din spatele masinii ce te asista la parcare. O bijuterie a tehnicii. Impatimitii de gadgeturi vor avea ce butona. Dar nu in mers. Atentie ca iti cam fura ochii animatia legata de propulsia masinii. Functioneaza pe electric sau pe benzina? Daca se incarca sau nu bateria. Si cand anume o face. Interesant, nu?
Legat tot de stres, putem vorbi de traficul cotidian. Intrebare: daca locuiti in sudul capitalei sau in nord sau in oricare alta zona si trebuie sa strabateti orasul dimineata pentru a ajunge la serviciu, v-ati pus vreodata intrebarea de cate ori trebuie sa calcati ambreiajul? Care este timpul efectiv de mers si de stationare? Care este viteza medie de deplasare? Cat polueaza masina dumneavostra, mai mult stand decat ruland, la semafoare?
Aici intervine partea forte a lui Yaris Hybrid. De ambreiaj nu mai este cazul, pentru ca are cutie automata. Plecarea de pe loc se face foarte lin, la fel si schimbatul vitezelor. Practic nici nu iti dai seama cand se intampla. Nici nu cred ca te-ar ajuta prea mult daca ai sti in ce treapta de viteza esti. Si toate astea multumita motorului electric ajutat de cutia de viteze automata. Acum intervine partea cea mai interesanta si anume cea cu poluarea. Aici exceleaza. Daca ati mai auzit de tehnologia “Start-Stop”, aici Yaris Hybrid isi intrece toti adversarii, pentru ca lucrurile sunt cu mult mai evoluate. Motorul nu mai este oprit pentru ca, pur si simplu, functioneaza pe baterii. Practic, nu putem vorbi de oprirea motorului, pentru ca trece automat pe motorul electric. Masina este intotdeauna pregatita de drum. Zero poluare. Plecarea de pe loc se face numai cu ajutorul motorului electric, daca nu este nevoie de o accelerare brusca, caz in care este ajutat de motorul pe benzina. La fel si in mers, pana pe la 60km/h, masina functioneaza pe electric. Lucru care se pastreaza pana la descarcarea bateriei, pana la o anumita valoare stabilita de producator. Practic nu este goala niciodata. Dar nicio grija, se incarca repede. Masina este gandita sa valorifice din plin sistemul de franare pentru a incarca bateria. Masina este gandita pentru a impune un stil de viata linistit. Orice dezechilibru va fi menit sa rupa armonia. Asa se intampla si cu accelerarea brusca la orice viteza. Nu este recomandata celor care isi doresc senzatii tari. Exista masini cu motoare puternice pentru asa ceva. Aici vorbim de 100 CP arhisuficienti pentru deplasarea prin oras si imprejurimi.
Si daca drumul pana la serviciu tot dureaza si nu avem cum sa-l scurtam, macar sa-l facem placut. Aici ne ajuta sistemul multimedia al masinii. Vrem radio, se rezolva. Ne dorim muzica noua de pe stick sau iPod? Se rezolva. Sau poate de pe telefonul mobil? Nicio problema. Toate printr-o simpla apasare de buton. Nici nu este cazul sa ne obosim prea tare cautand dupa el, pentru ca se afla pe volan. Ca de altfel mai toate comenzile importante. Volanul imbracat in piele. Directia, o placere. O poti intoarce in locuri stramte fara a fi nevoie de multe manevre. Vireaza foarte mult. V-am spus, este o masina gandita pentru a ne face viata simpla si usoara. Apropo, porturile USB si AUX le gasiti in torpedoul masinii. Cautati bine ca exista.
Prin modul de functionare, masina te ajuta sa ramai calm, sa inveti ca mediul inconjurator este cel in care traiesti si ca trebuie sa-l protejezi, sa inveti sa traiesti sanatos.
Masina este echipata cu un motor de 1,5 litri + electric, 55KW. Puterea combinata (electric + benzina) este de 100 CP. Cauciucuri Dunlop 175/55/16, cutie de viteze automata, clima dual, geamuri electrice fata-spate, airbag-uri fata, laterale si cortina, airbag pt. genunchii soferului, inchidere centralizata, comenzi pe volan.
Avand in vedere ca masina este gandita cu precadere pentru oras, si portbagajul este pe masura. Nici prea mic, dar nici prea mare. Compartimentat inteligent, cu fund dublu. Primul este la nivel cu deschiderea hayonului pentru a facilita introducerea cat mai usoara a bagajului, iar daca plansa separatoare este scoasa, spatiul se mareste. Sub toate acestea, se afla roata de rezerva.
Consumuri: urban pe electric 0, urban pe combustibil – 5,9 litri. Extra urban la 80Km/h – 3,2/3,4 litri. Cu cat creste viteza peste acest prag, creste si consumul. Dupa 300 de km parcursi, 60 in oras, 240 in afara orasului, consumul mediu aratat de computerul masinii era de 4,8litri la o viteza medie de 44 Km/h.
O masina care isi indeplineste cu brio misiunea pe care a primit-o. Oriunde s-ar afla. Yaris, Toyota Yaris Hybrid.
Multumim Toyota Romania pentru oportunitatea de a testa Toyota Yaris Hybrid!
12 comments
Da domne, suna tare bine! Mi-ar placea sa ma joc si eu cu asa ceva.
Domnule
Am lucrat la TOYOTA si confirm cele spuse mai sus. Masinile Hybrid sunt excelente.Am folosit ca masina de servici si a fost EXCELENTA. UN singur lucru nu este trecut aici. PRETUL si costurile uzuale de intretinere. Pretul va fi in jur de 20-25.000 euro ,restul la fel ca la celelalte masini ! Este o fitza pentr cei ce isi permit. Actori, regizori,etc pentru ca da bine ca ecologist. In rest merita doar TESTATA
Domnule RADU,
Yaris Hybrid Luna are un pret special de lansare de 15.955 Eur, TVA inclus. Yaris Hybrid Sol (cel testat de noi) este la 16.955 Eur, TVA inclus.
Sa nu uitam ca masini mult mai slabe au preturi mult mai mari. Si nu hybrid.
Iar Toyota… ramane Toyota.
Foarte faina jucaria… Frumoasa prezentare!
Sa stii ca este interesant conceptul hybrid. Pentru traficul nebun din oras, este masina perfecta.
[…] Toyota Yaris Hybrid, stil de viata si tehnologie […]
[…] Dar sunt adevarate.” scriam in review-ul pentru Yaris Hybrid pe care il puteti citi integral aici. O masina care isi indeplineste cu brio misiunea pe care a primit-o. Oriunde s-ar afla. Ca de […]
[…] Toyota Yaris Hybrid, stil de viata si tehnologie […]
[…] Dar sunt adevarate.” scriam in review-ul despre Yaris Hybrid pe care il puteti citi integral aici. Singurul dezavantaj al masinilor hibrid: nu sunt facute decat pentru oras. Nu rezista la drum […]
YARIS HIBRID ….CAT MAI TREBUIE PLATIT .DACA PREDAI ORABLA 1500 EURO + 2000 EURO BON , DIFERENTA + TVA , [CHES ]
>
super acest lucru este minunat am gasit ceva la fel aici la WZY.RO :
) imi place
Am acest tip de masina de 3 sapt., E superba dar inca mai caut variantele de consum cele mai mici (momentan sunt la km 300 cu ea) si inca mai descopar ca sunt si alte variante de condus (viteza in B cu Eco pornit sau combinat D cu B in functie de necesitati.
Stie cineva vreun forum care sa descrie mai in detalii diverse metode de a conduce economic un Yaris Hybrid (in carte scrie 3,1 l / 100 km, eu nu am reusit decat 5 – dar sper sa fie doar din cauza ca e noua)