Drepturile călătorilor cu mobilitate redusă

Aveţi probleme de mobilitate? Trebuie să știți că, atunci când călătoriți cu avionul, trenul, vaporul sau cu autobuzul, beneficiaţi de anumite drepturi în Uniunea Europeană

Călătoria cu avionul

Comisia Europeană ne informează că, chiar dacă aveţi probleme de mobilitate puteţi călători cu avionul, ca şi ceilalţi pasageri. Aveţi dreptul la asistenţă gratuită, la decolare, la aterizare, pe durata zborului și în aeroporturi. Pentru a beneficia de cele mai bune servicii de asistenţă, trebuie să contactaţi compania aeriană, vânzătorul de bilete sau operatorul de turism, cu cel puţin 48 de ore înainte de călătorie şi să precizaţi tipul de asistenţă de care aveţi nevoie. Nu trebuie să prezentați un certificat medical decât în cazul în care sănătatea și siguranța proprie sau a altor pasageri sau membri ai echipajului ar putea fi puse în pericol. Veți putea primi și informații cu privire la utilizarea scaunului cu rotile sau a dispozitivului cu ajutorul căruia vă deplasați și, dacă este cazul, la bateriile acestuia. Operatorii nu vă pot refuza îmbarcarea pe motiv de mobilitate redusă, decât în cazul în care aeronava este prea mică sau din motive de securitate. În schimb, companiile aeriene nu sunt obligate să vă ajute să luaţi masa sau să vă luaţi medicamentele pe durata zborului. Dacă aveţi nevoie de un astfel de sprijin, de exemplu pe durata unui zbor mai lung, operatorul vă poate cere să dispuneţi de un însoţitor. Dacă nu primiţi asistenţa la care aveţi dreptul, semnalaţi acest aspect autorităţilor aeroportuare sau companiei aeriane.

Puteți lua cu dumneavoastră maxim două dispozitive pentru asistență specială (de ex. un scaun cu rotile și o pereche de cârje).

Zborul de plecare și zborul de întoarcere sunt considerate zboruri separate, chiar dacă sunt părți ale aceleiași rezervări. În unele cazuri, compania care operează zborul s-ar putea să nu fie cea de la care achiziționați biletul. În caz de probleme, doar compania care operează zborul poate fi trasă la răspundere. Un document tipărit sau electronic care să vă informeze despre drepturile pasagerilor transportului aerian trebuie să fie afișat clar la serviciul de check-in. Aceste informații trebuie să fie disponibile și la birourile de check-in din aeroport, precum și on-line. Dacă vi s-a refuzat îmbarcarea, zborul a fost anulat, ați plecat cu o întârziere de peste 2 ore sau ați ajuns la destinația finală cu o întârziere mare, operatorul aerian trebuie să vă înmâneze un document scris care să includă normele privind acordarea de despăgubiri și asistență. Mai multe informații găsiți aici.

Legislația europeană cu privire la călătoria cu avionul poate fi studiată aici.

Trebuie să mai știți că legislația europeană se aplică în următoarele cazuri:

  • Dacă zburați în UE, iar cursa este operată de o companie din UE sau din afara UE
  • Dacă aterizați pe un aeroport din UE venind din afara Uniunii, iar cursa este operată de o companie din UE
  • Dacă decolați de pe un aeroport din UE către o țară din afara Uniunii, indiferent dacă zborul este operat de o companie din UE sau din afara UE

UE înseamnă cele 28 de state membre, inclusiv Guadelupa, Guyana Franceză, Martinica, Réunion, Mayotte, Saint-Martin, Azore, Madeira și Insulele Canare, precum și Islanda, Norvegia și Elveția.

 

Călătoria cu trenul

Compania feroviară trebuie să vă faciliteze accesul la informaţii privind accesibilitatea trenurilor. Aveţi dreptul la asistenţă gratuită, la urcarea şi la coborârea din tren, la schimbarea trenurilor, pe durata călătoriei, dar şi în gări. Pentru a beneficia de cele mai bune servicii de asistenţă, contactaţi compania feroviară, vânzătorul de bilete sau operatorul de turism, cu cel puţin 48 de ore înainte de călătorie şi precizaţi tipul de asistenţă de care aveţi nevoie. Ca și în cazul avionului, nu vi se poate refuza îmbarcarea pe motiv de mobilitate redusă, decât dacă acest lucru este strict necesar pentru respectarea regulilor de acces ale companiei. Dacă nu primiţi asistenţa la care aveţi dreptul, semnalaţi acest aspect autorităţilor feroviare sau companiei responsabile.

Totuși, țările din Uniunea Europeană pot excepta anumite trenuri de la respectarea acestor cerinţe, respectiv trenurile interne care se deplasează doar pe teritoriul naţional şi trenurile internaţionale care îşi încep sau îşi finalizează călătoria într-o ţară din afara Uniunii Europene.

Când cumpăraţi un bilet de tren, nu trebuie să vi se ceară să plătiţi un preţ mai mare pentru că aveţi o anumită naţionalitate sau pentru că achiziţionaţi biletul dintr-un anumit loc. Drepturile pasagerilor de tren se aplică, în general, în cazul tuturor călătoriilor și serviciilor feroviare din UE. Totuși, fiecare stat membru decide dacă aceste drepturi sunt valabile şi în cazul transportului intern de călători (urban, suburban, regional etc.) sau al curselor internaţionale pentru care punctul de plecare sau de sosire se află în afara UE.

În cazul anulărilor sau întârzierilor, companiile feroviare au obligaţia să vă informeze asupra evoluţiei situaţiei. Dacă se anunţă că veţi ajunge la destinaţia finală cu o întârziere de cel puţin o oră, puteţi:

  • să vă anulaţi călătoria şi să solicitaţi rambursarea imediată a preţului biletului (integral sau doar pentru segmentul de călătorie neefectuat). Dacă întârzierea vă împiedică să vă îndepliniţi scopul călătoriei, aţi putea să beneficiaţi inclusiv de transport gratuit înapoi la punctul de plecare sau
  • să vă continuaţi călătoria cu prima ocazie, ori la o dată ulterioară aleasă de dumneavoastră. Această soluţie poate presupune alte mijloace de transport, dacă trenul este blocat, iar serviciile respective au fost suspendate.
  • să primiţi gustări şi băuturi răcoritoare (în funcţie de durata de aşteptare)
  • să beneficiaţi de cazare – dacă trebuie să aşteptaţi peste noapte.

Dacă alegeţi să vă continuaţi călătoria în condiţiile date sau acceptaţi propunerea de a folosi alt mijloc de transport pentru a ajunge la destinaţie, puteți avea dreptul la despăgubiri după cum urmează:

  • 25% din preţul biletului pentru întârzieri între 1 şi 2 ore
  • 50% din preţul biletului pentru întâzieri de peste 2 ore.

Nu aveţi dreptul la despăgubiri dacă aţi fost informat în legătură cu întârzierea trenului înainte de a cumpăra biletul.

Consideraţi că nu v-au fost respectate drepturile? Trimiteţi o plângere companiei feroviare. Aceasta este obligată să vă răspundă în termen de o lună. Mai multe informații despre despăgubiri găsiți aici.

Călătoria cu autobuzul şi autocarul

Nu vi se poate interzice să cumpăraţi un bilet, să faceţi o rezervare sau să vă urcaţi într-un mijloc de transport pe motiv de mobilitate redusă – decât dacă acest lucru este strict necesar pentru respectarea cerinţelor legale în materie de sănătate şi siguranţă sau dacă infrastructura nu vă poate garanta un transport sigur.

În cazul călătoriilor pe distanţe lungi (peste 250 de km):

  • compania trebuie să îi permită unei persoane desemnate de dumneavoastră să vă însoţească în călătorie gratuit – dacă acest lucru rezolvă problemele de siguranţă şi securitate care, în caz contrar, v-ar împiedica să călătoriţi
  • aveţi dreptul la asistenţă în cadrul terminalelor desemnate şi la urcarea şi coborârea din autobuz sau autocar.

Asistenţa este disponibilă gratuit însă, pentru a fi siguri că beneficiaţi de ea, trebuie să contactaţi compania, vânzătorul de bilete sau operatorul de turism cu cel puţin 36 de ore înainte de începerea călătoriei pentru a preciza de ce tip de asistenţă aveţi nevoie. Operatorul sau administratorul terminalului vă poate cere să vă prezentaţi într-un loc stabilit cu cel mult o oră înainte de plecare. Dacă nu primiţi asistenţa la care aveţi dreptul, semnalaţi acest aspect autorităţilor sau companiei responsabile. Mai multe informații, aici.

Călătoria cu vaporul

Aveţi dreptul la asistenţă gratuită, la urcarea şi la coborârea de pe vapor, la schimbarea vaporului, la bord şi în porturi. Pentru a beneficia de cele mai bune servicii de asistenţă, contactaţi transportatorul, vânzătorul de bilete sau operatorul de turism, cu cel puţin 48 de ore înainte de călătorie şi precizaţi tipul de asistenţă de care aveţi nevoie. Chiar şi în cazul în care nu faceţi acest lucru, transportatorul şi operatorul terminalului trebuie să facă tot posibilul pentru a vă ajuta la îmbarcare, la coborâre şi pe durata călătoriei. Dacă aveţi nevoi speciale în ceea ce priveşte cazarea, instalarea, asistenţa sau dacă trebuie să transportaţi un anumit echipament medical, informaţi vânzătorul de bilete în momentul în care faceţi rezervarea. Transportatorii vă pot cere să aveţi un însoţitor, dacă acest lucru este necesar din motive care ţin de siguranţă, de configuraţia vaporului sau de infrastructura portuară. Însoţitorul va călători gratuit. Dacă nu primiţi asistenţa la care aveţi dreptul, semnalaţi acest aspect autorităţilor portuare sau transportatorului responsabil. Mai multe informații găsiți aici.

Există o aplicaţie -”Drepturile dumneavoastră ca pasager” – pe care o puteți descărca pe telefonul personal. Este disponibilă pentru Google AndroidiPhoneiPadWindows Phone.

FreeImages.com | Hans Thoursie

Acest articol a fost citit de 5458 ori

Articole asemănătoare

1 comentariu pentru “Drepturile călătorilor cu mobilitate redusă

  1. Pentru a putea beneficia de un vagon cu rampa pentru un carucior este necesara o cerere la cfr, ea trebuie facuta cu 30 de zile inainte.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

* GDPR (obligatoriu)

*

Sunt de acord

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.