Primăria Sector 3 – Serviciul Parcări încalcă drepturile persoanelor cu dizabilități

Toamna trecută,  Primăria sectorului 3 a pus în dezbatere publică pe site-ul instituției proiectul de hotărâre privind aprobarea Regulamentului referitor la licitația/atribuirea locurilor din parcările de reședință de pe raza Sectorului 3 al Municipiului București. 

Am trimis o serie de amendamente la proiectul respectiv și niciunul nu a fost luat în considerare. Nici măcar cele legate de drepturile persoanelor cu dizabilități.

Și acum trebuie să fac o paranteză. 

La începutul lunii septembrie 2017, am depus o cerere la Primăria Sector 3, Serviciul Parcări, prin care am solicitat transformarea locului actual de parcare detinut de sotul meu, în loc de parcare pentru persoane cu dizabilități – autoturismul fiind declarat ca mijloc de transport al persoanei cu dizabilități. Am anexat alături de cerere​a catre primărie​, copie după cardul-legitimație de parcare și am solicitat răspuns în scris. Cererea mea a fost înregistrată.

La sfârșitul lunii septembrie 2017, am primit răspunsul în scris de la Primăria Sector 3, Serviciul Parcări. Mi s-a răspuns total altceva decât un răspuns concret la solicitare. În plus au scris că ”Parcajele publice de resedinta, care sunt cele aferente imobilelor cu destinatia de locuinta si care pot fi atribuite spre folosinta utilizatorilor persoane fizice care locuiesc in acestea, pot fi utilizate gratuit, pentru vehiculele special destinate transportului persoanelor cu handicap locomotor.” Ca atare, solicitarea mea nu a fost rezolvată.

Am constat, astfel, că Primăria Sector 3, Serviciul Parcări refuză să aplice legislația în vigoare, și anume Legea 448/2006, cu privire la atribuirea gratuită a locurilor de parcare pentru mijloacele de transport pentru persoane cu handicap, Art.65, (alin.1, 2, 3, 5); Autoritatea Națională pentru Persoanele cu Dizabilități spune clar, pe site-ul acesteia (http://anpd.gov.ro/web/informare-cu-privire-la-atribuirea-gratuita-a-locurilor-de-parcare-pentru-mijloacele-de-transport-ale-persoanelor-cu-dizabilitati/), următoarele:

·         ”În conformitate cu prevederile art. 65 alin.(2) și alin.(3), pentru a beneficia de locuri de parcare gratuită, persoanele cu dizabilități sau reprezentanţii legali ai acestora pot solicita autorităţilor administraţiei publice locale eliberarea unui card-legitimaţie, al cărui cost se suportă din bugetele locale;”

·         ”În baza cardului-legitimație, conform prevederilor art. 65 alin.(5), administratorul spaţiilor de parcare din domeniul public repartizează locuri de parcare gratuită persoanelor cu dizabilități care au solicitat şi au nevoie de astfel de parcare, cât mai aproape de domiciliul acestora.”

Întrucât prevederile art. 65 stabilesc dreptul persoanelor cu dizabilități privind obținerea unui loc de parcare gratuită în spaţiile de parcare ale domeniului public şi cât mai aproape de domiciliul lor, Autoritatea Națională pentru Persoanele cu Dizabilități precizează faptul că autorităților administrației publice locale le revine obligația de a asigura condițiile corespunzătoare de exercitare a acestui drept.

În acest sens, orice prevedere contrară din alte acte normative este lipsită de temei legal, cu atât mai mult cu cât Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare, are caracter de lege specială.

Nu se menționează nicăieri în Legea 448/2006  privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap că se repartizează locurile de parcare gratuite doar pentru persoanele cu handicap locomotor. Legea nu face distincție între categoriile de handicap la acordarea locurilor de parcare gratuită.  Din contră, legea se referă clar la persoanele cu dizabilități care dețin card-legitimație și care au solicitat și au nevoie de loc de parcare gratuită, indiferent de tipul dizabilității și tipul de încadrare în grad de handicap.

În plus, Art.65, alin. (1) se referă la adaptarea si semnalizarea cu semnul internațional a locurilor de parcare gratuită pentru persoanele cu dizabilități:

·         ”In spatiile de parcare de pe langa cladirile de utilitate publica, precum si in cele organizate vor fi adaptate, rezervate si semnalizate prin semn international cel putin 4% din numarul total al locurilor de parcare, dar nu mai putin de doua locuri, pentru parcarea gratuita a mijloacelor de transport pentru persoane cu handicap.”

Ca atare, în urma răspunsului dat de Serviciul Parcări din Primăria Sector 3, în luna octombrie 2017, am făcut plângere la Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării, pentru că asta însemna efectiv discriminarea persoanelor cu dizabilități.

La începutul lunii septembrie 2018, am primit răspunsul Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării. Acesta recunoaște că aspectele sesizate constituie fapte de discriminare. Ca atare, CNCD aplică sancțiunea de avertisment contravențional părții reclamate – Primăria Sector 3 – Serviciul parcări.

Hotărârea Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării – în urma sesizării făcute

 Acum să ne întoarcem la Regulamentul privind atribuirea locurilor din parcările de reședință libere de pe raza Sectorului 3.

Cum ziceam, au fost aduse o serie de amendamente, dar nu toate bune. Ultima versiune a Regulamentului se regăsește în Hotărârea Consiliului Local al Sectorului 3 nr.16/29.01.2018. Adică aici: http://bit.ly/2xsciZB

Adică, în ciuda legislației în vigoare cu privire la protecția persoanelor cu dizabilități, Primăria Sector 3 – Serviciul Parcări / Consiliul Local al sectorului 3 încalcă drepturile persoanelor cu dizabilități.

Ce scrie acolo? Gratuit, pentru vehiculele special destinate transportului persoanelor cu handicap locomotor și – atenție! – pentru care se achită impozit auto la bugetul local al sectorului 3.

Păi hai să vedem cum stă treaba cu impozitul auto și scutirile.

Conform Codului fiscal 2018, Art. 469 – Scutiri:

(1) Nu se datorează impozitul pe mijloacele de transport pentru:

b) mijloacele de transport aflate în proprietatea sau coproprietatea persoanelor cu handicap grav sau accentuat şi a persoanelor încadrate în gradul I de invaliditate, respectiv a reprezentanţilor legali, pe perioada în care au în îngrijire, supraveghere şi întreţinere persoane cu handicap grav sau accentuat şi persoane încadrate în gradul I de invaliditate, pentru un singur mijloc de transport, la alegerea contribuabilului;

(modificare introdusă de LEGEA nr. 111 din 16 mai 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 422 din 17 mai 2018)  (sursa)

sursa: https://www.noulcodfiscal.ro/titlu-9/capitol-4/articol-469.html

Dacă am lămurit și acest lucru, trecem mai departe la un alt articol din
Regulamentul privind atribuirea locurilor din parcările de reședință libere de pe raza Sectorului 3.

Aha, deci aici, în Art.5 (dar nu și în Art.2, litera c) se menționează că pot fi scutite de ”la plata conform legii”. Dar, în continuare, se face referire, în mod greșit și discriminatoriu, la categoria persoanelor cu dizabilități care pot beneficia de loc de parcare ”gratuit, fără licitație”. 

Și în continuare Primăria Sector 3 – Serviciul Parcări încalcă drepturile persoanelor cu dizabilități. 

La avizierul scării blocului a apărut următoarea hârtie:

Carevasăzică… ”certificat de încadrare în grupa de handicap locomotor”. 

Deci,  Primăria Sector 3 – Serviciul Parcări refuză să aplice legislația în vigoare, și anume Legea 448/2006, cu privire la atribuirea gratuită a locurilor de parcare pentru mijloacele de transport pentru persoane cu handicap. Refuză să țină cont și de hotărârea și sancțiunea Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării.

Acest articol a fost citit de 11171 ori

Articole asemănătoare

4 comentarii pentru “Primăria Sector 3 – Serviciul Parcări încalcă drepturile persoanelor cu dizabilități

  1. Buna ziua
    Este aberant ce vi se intampla, pentru o simpla modificare, Primăria Sector 3, Serviciul Parcări refuză să aplice si legea (Legea 448/2006) si hotararea CNCD!
    Eu am depus o cerere pentru atribuirea unui loc de parcare pentru persoana cu handicap (baiatul meu este incadrat la handicap grav cu insotitor) la Primăria Sector 6, Serviciul Parcări , al carei Regulament de alocare cuprinde aceeasi mentiune discriminatorie “doar pentru grupa handicap locomotor” si cam aceleasi aberatii ca la Sectorul 3. Dupa ce ADP S6 m-a refuzat categoric, pe motiv ca n-am certificat de handicap locomotor si ca, oricum n-au locuri, am urmat exact aceeasi pasi ca si dvs (petitie la Autoritatea Națională pentru Persoanele cu Dizabilități, petitie la CNCD). CNCD mi-a dat dreptate si a amendat ADP Sector 6, obligand-ul si sa rezolve cererea si sa anuleze articolul discriminatoriu. Dar ADP S6 a atacat in instanta hotararea CNCD, chemandu-ma si pe mine la judecata, in calitate de parat! Cu ce oi fi gresit eu oare?!
    Oare ce e de facut in situatia cand Primariile refuza sa aplice Legea? Dvs ce faceti? Unde mai putem reclama?
    Eu sunt tarat intr-un proces si nu stiu de ce, pentru ca am cerut doar aplicarea Legii 448/2006….
    Va tin pumnii si o sa urmaresc, ca si pana acum, minunatul dvs blog.

    1. Bună ziua. Mulțumesc pentru comentariu. Nu vă fie teamă, în instanță, ADP S6 va pierde. Tot datorită Legii 448/2006. Apoi mai e soluția să apelați la Curtea Europeană a Drepturilor Omului și la toate organizațiile ce țin de Uniunea Europeană și care se ocupă de protecția și respectarea persoanelor cu dizabilități.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

* GDPR (obligatoriu)

*

Sunt de acord

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.