MamaPan, brutăria la care lucrează mame cu mulți copii sau care își cresc singure copiii

by Irina Bartolomeu

Afacerile sociale, prin activitatea lor, rezolvă problemele sociale ale comunității, principalii beneficiari fiind şomerii, persoanele singure sau cele care au în întreţinere o familie numeroasă, dar şi persoanele cu dizabilităţi.

În 2015, CPE – Centrul Parteneriat pentru Egalitate a deschis, în București, o brutărie care comercializează pâine cu maia. Brutăria MamaPan este singura structură de economie socială din România care sprijină mamele singure; tot surplusul financiar obținut prin vânzarea produselor este folosit pentru crearea a noi locuri de muncă. Brutăria MamaPan are ca angajate mame singure, dar și femei care au mai mult de doi copii și care se află în situații de dificultate. ”Aceasta a fost soluția pe termen lung pe care noi am găsit-o pentru a ajuta femei care aveau nevoie. Și am ajuns la această soluție aflând de la ele că un loc de munca ar fi începutul rezolvării problemelor pe care le au. Avem 7 angajate aflate în situații dificile de viaţă, sunt mame care își cresc singure copiii. Șase dintre ele sunt brutărese și una este soferiță-distribuitoare. Dintre ele, doar una mai lucrase într-o brutărie înainte de MamaPan, iar majoritatea erau la primul contract de muncă.”, spune Irina Sorescu, președintă executivă, CPE – Centrul Parteneriat pentru Egalitate.

Femeile cu copii reprezintă un grup vulnerabil la angajare

Femeile cu copii reprezintă un grup cu vulnerabilitate ridicată la discriminare și risc mare de tratament diferenţiat la angajare. Conform cercetării ”Roluri de gen și statusuri în viața de familie și în muncă”, realizată de CPE – Centrul Parteneriat pentru Egalitate, problemele sunt legate de oferta mică a locurilor de muncă, pretenţiile angajatorilor de a avea cât mai multă experiență, dar şi de obligațiile familiale. Toate femeile chestionate au crescut în familii tradiţionale, cu mame casnice sau angajate. Există cazuri în care mamele au fost private de educaţie din simplul motiv că erau femei, iar cutuma cerea ca acestea să rămână acasă și să ajute la treburile din gospodărie sau au fost căsătorite cu bărbaţi aleşi de părinţi: Mama mea era cea mai mare, pe mama nu au dat-o la şcoală pentru că exista chestia asta: fata mea trebuie să stea acasă, să muncească și să-mi facă urzici, asta era vorba lui (a bunicului). La ceilalţi s-a destupat omul, și fete și băieţi după aceea (au făcut şcoală)”. (respondentă 55 de ani, studii medii, Ilfov)”

Conform Eurostat 2016, ratele de ocupare a bărbaţilor au fost mai ridicate decât cele de ocupare a femeilor, în toate statele membre ale UE. În 2014, rata de ocupare a bărbaților a atins 70,1% în UE, față de 59,6% la femei, ceea ce evidențiază o tendință de segregare în defavoarea femeilor. Conform ANOFM, în martie 2017, cei mai mulţi şomeri aveau între 40-49 de ani (119.116), urmaţi de 84.353 cu vârsta între 30-39 de ani.

Dificultățile afacerilor sociale

E greu să faci afaceri în Romania, în general, mai ales dacă vorbim despre producţie. Cu atât mai greu este să dezvolţi o afacere socială, ceea ce înseamnă că angajații sunt persoane de cele mai multe ori fără calificare, dar cu nevoi de care trebuie să ții cont. În cazul nostru, a fost nevoie de un program atipic pentru panificație, fără tura de noapte și de un nivel salarial care să acopere nevoile unui părinte singur. 

Provocările noastre au venit, într-o prima etapă, din a construi echipa, învățând pe fiecare în parte ce înseamnă maiaua și cum se face pâinea, apoi produsele de patiserie, după retetele noastre, păstrând un standard de calitate în conditii de lucru complet artizanale. A urmat traseul lung și greu, de mai mult de 1 an și jumătate, până la atingerea unui număr de clienți care să facă din MamaPan o afacere sustenabilă. Oricum, provocări sunt în fiecare zi, de la volumul de comenzi care diferă destul de mult de la o zi la alta, la situații particulare care apar în viața fiecăreia și care se resimt atunci când lucrezi cu o echipă mică și la asigurarea fluxului financiar.

Satisfacțiile vin din reacțiile clienților față de calitatea produselor și serviciilor noastre. Suntem printre acele afaceri care au o relație foarte personală cu clienții. Cel mai bun exemplu este că avem clienți, și nu puțini, care vin special în week-end-uri la târguri, indiferent de locul din Bucureşti unde sunt organizate, ca să cumpere produsele noastre. Și, sigur, multe satisfacții vin din interior, de la echipa care lucrează în brutărie. Pe de o parte, de la angajatele din producție, care apreciază ceea ce noi oferim și care se mobilizează ori de câte ori avem comenzi care depășesc ca volum zilele obișnuite, iar pe de altă parte, de la echipa fundației, care se ocupă de componenta de vânzări muncind enorm și cu mult suflet.”, spune Irina Sorescu.

Dificultățile întâmpinate de întreprinderile sociale sunt legate de accesul limitat la finanțare, birocraţia şi lipsa informațiilor. Irina Sorescu spune că există mai multe forme de sprijin pentru antreprenoriatul social, dar care nu sunt puse în practică în România: ”Putem vorbi despre scutiri la impozitul pe salarii, perfect justificabil în condițiile în care noi oferim locuri de muncă unor persoane greu angajabile, de oferirea de spații de producție sau spații comerciale aflate în patrimoniul autorităților publice locale sau centrale, de acordarea unor contracte preferențiale, plătite din bani publici, structurilor care fac antreprenoriat social.

Brutăria MamaPan, demarată cu ajutorul fondurilor europene

Brutăria MamaPan este un proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013. ”Din finanţarea primită am putut cumpăra o parte din echipamente, am susținut costurile cu materia primă, utilitățile, salariile și costurile de promovare pentru primele luni de funcționare, până în noiembrie 2015”, continuă Irina Sorescu.

În ultimii ani, accesul la fonduri a fost posibil datorită Fondului Social European (FSE), a competiţiei organizate de Fundaţia NESsT şi a programului ”Fabricat în Ţara lui Andrei”, organizat de OMV Petrom. 

Referitor la percepția românilor față de cauzele sociale, Irina Sorescu crede că este o tendință din ce în ce mai accentuată în România de a susține cauze sociale. ”Noi am primit multe reacții pozitive și încurajări de la clienții noștri atunci când au aflat că suntem o structură de economie socială. În plus, primim constant mesaje de la persoane care se oferă să facă voluntariat în brutărie.” Oamenii pot dona pentru a susține locurile de muncă ale mamelor de la Brutăria MamaPan pe pagina proiectului de pe Bursa Binelui, prin redirecționarea impozitului de 2% pe venit sau 20% din impozitul pe profit în cazul persoanelor juridice. La rândul lor, cei de la MamaPan donează pâine și produse de patiserie către familii defavorizate, către centre și asociații care au în grijă grupuri vulnerabile.

Brutăria MamaPan face pâine cu maia diverse sortimente (albă, integrală, intermediară, cu făină de secară), inclusiv pâine fără sare, pâine fără gluten și produse de panificație (plăcinte, sărățele, fursecuri, biscuiți, cornulețe, cozonac), realizate după rețete tradiționale, fără conservanți, amelioratori sau alte substanțe nocive. Toate produsele sunt modelate, ambalate manual și coapte în cuptor pe vatră. Ceea ce o diferenţiază de concurență este faptul că foloseşte numai ingrediente naturale și maia naturală în locul drojdiei industriale, pe piață existând foarte puține brutării care produc o astfel de pâine. “Procesul de producție implică timp îndelungat de pregătire și dospire naturală, ceea ce atrage clienții preocupați de un stil de viață sanatos”, povesteşte Irina Sorescu.

În plus, în Brutăria MamaPan sunt organizate ateliere pentru copii nu doar în cadrul Zilelor Porţilor Deschise, ci tot timpul anului. ”Grădinițele se pot programa și pot veni la noi cu grupe de copii. Timp de o oră și jumătate, cei mici primesc costumație specifică unei brutării: șorțulețe, capișoane, papucei, află cum se face pâinea, au ocazia să modeleze un aluat, pe care, la final, îl iau acasă, ca să-l coacă și gustă din produsele noastre sănătoase. Copiii sunt foarte entuziasmați, pentru că au ocazia să facă cu mâinile lor aluaturi, folosind în plus forme atrăgătoare și pleacă mândri cu ele acasă, ca să le facă o surpriză părinților”, spune Irina Sorescu.

Produsele brutăriei MamaPan pot fi comandate online de pe site-ul www.mamapan.ro, cu livrare acasă sau la birou, comanda minimă fiind de 50 de lei.Avem 5 magazine partenere, unde clienții pot merge să-și ridice comanda sau să cumpere fără comandă și 3 parteneri care livrează clienților o gamă mai mare de produse, printre care și produse MamaPan. În plus, în majoritatea week-end-urilor participăm la târguri și evenimente cu profil de alimentație sănătoasă.”, încheie Irina Sorescu, președintă executivă, CPE – Centrul Parteneriat pentru Egalitate.

Fotografii furnizate de CPE – Centrul Parteneriat pentru Egalitate

You may also like

1 comment

BOTOS LIANA CORINA 10/10/2018 - 16:33

BUNA ZIUA.IDEEA ACESTEI BRUTARII ESTE EXCELENTA,OFERIND POSIBILITATEA DEA A LUCRA,DE A INTRETINE PE CEI PE CARE II AU IN GRIJA.IN FELUL ACESTA EREALIZAT PRINCIPIUL EGALITATII DE SANSE PRIN INTERMEDIUL PROIECTELOR SOCIALE.MINUNAT SI LA CIT MAI MULTE PROIECTE SOCIALE.MI AS DORI SA GUST ACESTE PRODUSE,DAR DORESC SA SE BUCURE ALTII DE ELE.O ZI BUNA SI SPOR LA MUNCA.LIANA -ORADEA

Reply

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest blog folosește cookies. Accept Află mai multe