Škoda Yeti: confort, siguranta, autonomie

Cand spunem Škoda, spunem traditie si istorie. Poate ca nu ne dam seama, dar in spatele acestui nume, se afla anii de cercetare si efort ai inginerilor cehi. Inceputurile firmei cehesti se regasesc undeva prin anii 1895 cand au inceput sa fabrice biciclete. Astazi fabrica masini. Evolutia a fost una lenta, dar sigura si in pas cu dezvoltarea tehnologica. Asa se face ca, in prezent, masinile fabricate de Škoda au cele mai noi tehnologii. Tehnologii ce iti ofera confort si siguranta. Si pentru ca traditia sa mearga mai departe, Škoda nu uita pe nimeni. Fie ca vorbim despre Fabia, Octavia, Superb, Roomster, Praktik, Rapid sau Yeti, avem in fata calitate, fiabilitate, utilitate. Nimic nu este lasat la voia intamplarii. In 2009, apare primul SUV de la Škoda, Yeti; iar in 2013, cu ocazia Salonului Auto de la Frankfurt, Yeti primeste un facelift consistent. Dupa ce modele precum Rapid, Octavia si Superb avusesera parte de o restilizare, iata ca acum i-a sosit si ei randul.

Week-end-ul trecut, multumita Brady Auto Center, am avut placerea de a testa noua Škoda Yeti. SUV cu un aspect robust, forme rectangulare, linii drepte si o garda la sol impresionanta. Si ca sa semene cat mai mult cu personajul căruia ii poarta numele, ghiciti ce culoarea avea. Alba, desigur. Bineinteles, exista o gama mult mai mare de culori. Dintre cele sapte motorizari disponibile (4 benzina si 3 diesel), am avut posibilitatea de a vedea, la propriu, ce inseamna un motor de 2.0 litri TDI cu 110 CP, tractiune integrala permanenta. Aveam sa descopar la drum ce presupune acest lucru si, mai bine spus, unde anume isi face simtita prezenta aceasta tractiune. Important de stiut este faptul ca, multumita cuplajului Haldex, se asigura o tractiune optima in functie de conditiile de rulare. Stiind de toate acestea, inainte de a porni la drum, mi-am spus ca o asemenea bijuterie de masina trebuie putin „chinuita”. Glumesc, dar a fost prima masina cu care nu mi-a fost frica sa ies de pe asfalt si sa ma aventurez pe meleagurile patriei. Pentru ca, asa cum am spus, are garda mare la sol, suspensii adecvate unui teren accidentat, adica ceva mai rigide, un motor puternic si, nu in ultimul rand, asistentul off-road ce cuprinde o multime de functii inteligente – reglarea fortei de tractiune (ASR), blocarea electronica a diferentialului (EDS), sistemul de antiblocarea a rotilor (ABS) si asistarea la coborarea in panta.

Traseul ales a fost unul cu un grad mediu de dificultate care sa cuprinda mai toate formele de relief si mai multe tipuri de drumuri: Bucuresti-A1-Sibiu-Paltinis-Balea Cascada-Sibiu-A1-Bucuresti. Un total de aproximativ 800 de km cu un consum mediu de 5,3 litri.  Trebuie mentionat ca, pe autostrada, cu ajutorul tempomatului, se poate obtine un consum foarte bun, dar fara a se depasi pragul de 120 de km/h. In oras, daca se abordeaza un stil de condus decent si cu un trafic ceva mai relaxat, media de consum poate ajunge in jurul valorii de 6 litri/100 de km. Nu cred ca este foarte important timpul in care ajunge de la 0 la 100 de km/h, ci mai degraba, faptul ca masina raspunde foarte bine, in toate treptele de viteza, atunci cand ai nevoie de putere atat pe sosea, cat si in afara ei. Un comportament exemplar l-a avut tractiunea atunci cand am intalnit portiuni de drum acoperite cu zapada si chiar gheata. Ceea ce tocmai va spuneam mai devreme – ca aceasta tractiune se datoreaza cuplajului Haldex de a patra generatie si a motorului diesel. De asemenea, accelerarea in viraje si abordarea acestora se face foarte usor avand o senzatie chiar placuta. Senzatie data de aderenta foarte buna la calea de rulare si de precizia deosebita a directiei.

La interior, pretentiile de confort si siguranta sunt pe deplin satisfacute. Chiar daca este gandita ca o masina 4×4, spatiul interior este mai mult decat generos. Nu au lipsit scaunele incalzite, sistemul de climatizare dual, centrul multimedia cu posibilitate de conectare a telefonului mobil, sapte airbag-uri pentru toti pasagerii din masina si comenzile de pe volan. Comenzi ce se gasesc in numar foarte mare. Practic, nu ai de ce sa iei mana de pe el, toate butoanele fiind asezate la indemana. Nu mai vorbesc de celelalte automatizari legate de aprinderea farurilor si pornirea stergatoarelor. Foarte binevenita este functia „Follow me home” care, pe langa faruri, dispune de inca doua lampi situate in oglinzile laterale. Oglinzi ce se pot rabata automat dupa inchidere.

Vizibilitatea este foarte buna datorita pozitiei scaunului soferului si a geamurilor laterale bine dimensionate. De asemenea, si vizibilitatea data de oglinzile laterale. Bancheta spate are o pozitie interesanta. Este situata ceva mai sus decat sezutul scaunelor din fata. Dar asta nu inseamna ca pasagerii de pe locurile din spate vor sta aplecati ca sa nu se loveasca de plafoniera. Dimpotriva, pozitia este confortabila, cu o vizibilitate mare in fata si un spatiu imens intre plafoniera si capul pasagerilor. Bancheta se poate rabata integral sau fractionat 40:20:40, scaunul din mijloc jucand rol de cotiera sau masuta.

Portbagajul cu o capacitate de 405-510 litri este mai mult decat generos, foarte bine compartimentat si dotat cu plasa pentru fixarea bagajelor. Variatia capacitatii portbagajului rezulta din faptul ca, bancheta, dupa rabatarea scaunelor, se poate deplasa inainte cu 8 cm. Materialele folosite la interior sunt de buna calitate, iar dispunerea instrumentelor de bord este aceeasi ca si la celelalte modele.

Pretul de achizitie la Brady Auto Center porneste de la 19.000 de euro si poate ajunge pana la 33.000 de euro, in functie de dotarile optionale. Preturile includ TVA.

text, foto, video  Irina & Valentin Bartolomeu

 

Acest articol a fost citit de 6760 ori

Post Author: Irina Bartolomeu

4 thoughts on “Škoda Yeti: confort, siguranta, autonomie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

CommentLuv badge