Skoda Fabia Monte Carlo, legenda sau realitate?

Cand spui Skoda, toata lumea stie despre ce este vorba. In domeniul auto este o legenda. Si pentru ca legenda sa mearga mai departe, cei de la Skoda s-au gandit sa imbine utilul cu placutul. Si le-a reusit pe deplin. Astfel ca, in 2011, cu ocazia aniversarii a 110 ani de cand producatorul ceh se implica in domeniul sportului pe patru roti, a simtit nevoia sa rasplateasca efortul organizatorilor celebrei curse de la Monte Carlo. Asa a aparut Skoda Fabia Monte Carlo.

O sa spuneti, da, da, dar tot o Fabia este. Gresit. Incepand cu numele masinii, o sa constatati ca apare ceva acolo ce te incita. Cati nu si-au dorit sau isi doresc sa ajunga in Monte Carlo? Poate nu stiati, dar Monte Carlo este o subdiviziune a statului Monaco. Stat ce nu mai are nevoie de nicio prezentare. Poate ca acesta a fost si rationamentul celor de la Skoda. De a demonstra ca asa cum un stat mic, ca suprafata, poate fi puternic, si o masina micuta, ca volum, poate fi la fel de puternica.

V-am starnit curiozitatea? Daca da, sa continuam. Imediat ce am vazut-o in parcarea Brady Skoda, am constatat ca exteriorul masinii este… “demential”. Elementele caroseriei de culoare neagra, precum si vopseaua rosie ca focul isi aduc din plin contributia. De fapt, atat la exterior cat si in interior vom regasi cele doua culori. Ce nu se vede dar se simte este faptul ca Fabia Monte Carlo, spre deosebire de Fabia, are sasiu sport, suspensii sport si frane pe masura. Toate acestea fiind mai putin vizibile, dar isi fac simtite prezenta, din plin, atunci cand o pornesti la drum. O pot trada poate doar jantele de aliaj de 17 inch echipate cu anvelope sport Dunlop de 205/40/17. Evident si acestea de culoare inchisa. Si asta nu e tot. Plafoniera de culoare neagra, geamurile cu tenta fumurie, farurile de asemenea cu tenta, oglinzile tot de culoare neagra, elementele cromate de pe Fabia aici sunt negre, plus mulajele de plastic situate pe aripi deasupra rotilor si traversarile longitudinale, numite simplu, praguri, tot negre. Sa nu uit de spoiler. Acesta a primit un element in plus in partea de jos, tot de culoare neagra, coborandu-i garda si accentuand aspectul dinamic, de “fiara”. De fapt, acest element al spoilerului impreuna cu mulajele de pe aripi si pragurile, creeaza un contur ferm al masinii punand in valoare toate elementele vizuale. Contrastul este evident. Rosu si negru. As exagera putin cu fantezia si as face o analogie intre extrem, adrenalina, viata la maxim si sobru, siguranta, personalitate. Toate aceste se regasesc din plin pe Skoda Fabia Monte Carlo.

Alegerea masinii se face in general dupa tipul carburantului. Benzina sau Diesel? O mare dilema. Dilema pe care inginerii de la Skoda, impreuna cu cei de la VW, au rezolvat-o. Motoarele TSI.

Pentru cine nu stie ce sunt motoarele TSI voi incerca pe scurt o descriere. Motoare de cilindree mica cu putere mare, consum redus de carburant si emisii de CO2 foarte mici. Ceva asemnator cu TDI de la motoarele diesel. Combinatia dintre TDI, motorina, si FSI, benzina. Pastrand avantajele ambelor tehnologii. Astfel ajungandu-se ca motoare mici, pe benzina, sa dezvolte cuplu maxim la turatii foarte joase (1500-1750 rpm).

Masina testata este echipata cu un motor de 1.2 litri TSI cu 105 CP (77kW) si cutie de viteza manuala in 5 trepte. Poate ca la o asa masina s-ar fi pretat o cutie cu 6 trepte. Este parerea mea. In interior, scaune sport si aceleasi culori: rosu si negru. Volanul, levierul franei de mana, precum si schimbatorul de viteze toate din piele cusute cu ata rosie. Pedalierul este si el imprumutat de la masinile sport. Inox cu striuri de cauciuc pentru o mai buna aderenta. Toate acestea te duc cu gandul ca te afli intr-un bolid de curse gata de drum. Toate materialele din interior sunt de foarte buna calitate si asortate ca tonuri de gri. Bordul este unul clasic, simetric construit, cu doua ceasuri mari (turometru si vitezometru) si doua mici (temperatura apa si combustibil) in partea de jos a celor mari flancand displayul computerului de bord. Computer de bord ce poate afisa consumul instant, mediu, viteza, temp. ulei, autonomie, atentionare la depasirea vitezei fixate, timpul calatoriei, viteza medie si sper sa nu fi uitat ceva. Mai gasim panoul cu setari pentru clima si radio CD ce dispune de un ecran generos, care ofera informatii legate de RDS, posturi salvate cu nume, temperatura exterioara si ora. Chiar daca a fost gandita ca o masina sport, inginerii de la Skoda nu au facut rabat de la confortul interior oferind un sistem audio de o foarte buna calitate. Suna bine, foarte bine, o incantare. Mai ales ca masina este foarte bine antifonata, iar motorul nici nu se aude chiar si la viteze mari. Intre scaunele din fata gasim o cotiera ce se poate rabata, bricheta si scrumiera. Torpedoul, destul de incapator, ca de altfel si portbagajul. Portbagaj ce are 320 de litri. Nu e nici mic, dar nici mare. Avand in vedere dimensiunile exterioare ale masinii este suficient. Clasic, decent, sport. Combinatia perfecta.

La drum s-a comportat foarte bine. Acceleraza incredibil de bine. Dupa ce trece de 1800-2000 de rotatii, incepe sa te lipeasca de scaun. Nu glumesc. E real. O nebunie la depasiri si pante. Am lasat in urma masini mult mai “dotate”. Chiar si la plecarea de pe loc cu patru persoane in masina. Multumita sasiului sport, suspensiilor si a sistemului ASR, masina se aseaza foarte bine pe sosea si, mai ales, in curbe. O placere sa sofezi pe serpentine. Frana de motor foarte buna chiar si in treapta a 4-a de viteza. Folosesti foarte putin frana de serviciu. Doar e gandita ca masina sport.

Testul a insumat vreo 500 de km. In jur de 100 prin oras si 400 in afara orasului. Traseul ales a avut un grad mediu de dificultate. Bucuresti-A3-Ploiesti-Brasov-Prejmer-Vulcan-Poiana Marului-Rasnov-Paraul Rece-Predeal-A3-Bucuresti. Pe acest traseu plus oras am avut un consum mediu de fix 7 litri la suta. Clima cu aerul conditionat pornit non-stop, faruri aprinse si alti mici consumatori. Pentru un motor mic pe benzina cu atatia cai putere pot spune ca este un consum decent. Mai ales ca economia o faci atunci cand incepi sa platesti asigurarile, impozitul si reviziile. Sa nu uitam ca si aceste taxe fac parte tot din intretinerea masinii. Si inca ceva, asta pentru carcotasi, motorul are lant, nu curea de distributie. E ceva, nu? Cat despre fiabilitate ramane de vazut. Oricum tine de stilul fiecaruia de condus. Si in plus, o masina plimbata mai mult prin oras nu va avea aceeasi viata ca una care vede cararile patriei zi de zi. Soferii experimentati stiu de ce. Drum bun!

Drive test-ul a fost posibil multumita Brady Skoda care a pus la dispozitie masina si  RCA Ieftin pentru campania organizata pe facebook.

text & foto Irina & Valentin Bartolomeu

Acest articol a fost citit de 923 ori

Post Author: Irina Bartolomeu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

CommentLuv badge