Micul dejun, cea mai importantă masă a zilei

Tata a încercat întotdeauna să mă învețe tot ce-a considerat el că era mai bine pentru mine. Printre altele și faptul că micul dejun este cea mai importantă masă a zilei. Este, practic, masa care îți dă energie pentru toată ziua. El își rezerva zilnic 10-15 minute pentru masa de dimineață. Orice, doar mâncare să fie. Ouăle erau baza. Fierte, ochiuri sau sub formă de omletă cu slăninuță, câteva feliuțe de șuncă, salam, slăninuță, cașcaval și roșii, castraveți ori gogoșari murați, în funcție de sezon. Niciodată nu sărea peste masa de prânz. Oricât de ocupat era, reușea să-și aloce jumătate de oră pentru a mânca o ciorbă sau o supă caldă și un fel doi plus desert. Iar seara, urma mâncarea gătită de mama. Uneori, chiar și înainte de culcare mai ciugulea câte ceva din frigider.

În urmă cu 10 ani, tata și-a făcut niște analize și a descoperit că avea diabet. Și-a cumpărat glucometru și în fiecare zi își monitoriza nivelul glicemiei. A început să se informeze despre ce însemna această boală păcătoasă. De complicațiile pe care le putea avea. Pe de o parte, ar fi vrut să țină regim, pe de altă parte, nu. Într-o zi mânca de regim, iar a doua zi revenea la… normal. Pentru el, normalul era cât mai multă mâncare și, mai ales, cât mai diversificată. Gurmand din fire, tata nu era deloc mofturos, din contră, fiind moroșan, iubea foarte tare mâncărurile grase și… grele.  Iar diabetul și obezitatea aveau să-și spună cuvântul atunci când a făcut primul preinfarct. După câteva zile de spitalizare, s-a speriat și a început să țină regim. Aproape două luni a reușit să respecte regimul, însă, simțindu-se mai bine, a revenit la vechile obiceiuri. Cum să faci un moroșan să renunțe la slană, prăjituri cu untură cum numai Buna mai făcea sau smântâna cea grasă? După ceva timp… a urmat al doilea preinfarct. Toate sunt legate între ele; diabetul și obezitatea duc la complicații ale inimii și nu numai. Arterele se îngroașă, sângele nu mai poate circula cum trebuie și… se declanșează infarctul. Iar al treilea, din păcate, i-a fost fatal

Astăzi, în secolul vitezei, mâncăm pe apucate. Având un program haotic, de 8-10 ore la job, covrigii și cafeaua reprezintă de obicei primele două ”mese” ale zilei. Dimineața, de cele mai multe ori, prefer să dorm mai mult decât să-mi rezerv timp pentru a-mi pregăti ceva de mâncare. Ajung la serviciu, iar primul lucru este cafeaua. Trebuie să mă ”trezesc” cumva ca să mă pot apuca de treabă. Apoi ronțăi 2-3 covrigi. Uneori, mai poftesc la un iaurt cu cereale și fructe. De altfel, este și mic dejunul preferat în week-end – iaurt cu cereale și banane! Peste care nu ”sar” niciodată. În alte week-end-uri alternez cu ouă ochiuri sau omletă tip moroșenească, împănată cu brânză de burduf și slăninuță. Doar mi-s pui de moroșan, dar… ceva mai moderat. Cumva, ceea ce i s-a întâmplat tatei a tras un semnal de alarmă și cred că ar trebui să fie un avertisment pentru mulți de-acum înainte.

Pe 14 noiembrie se sărbătoreşte Ziua Mondială a Diabetului, iar pe site-ul http://www.complete-life.ro/ puteți găsi sfaturi şi informaţii de încredere despre diabet. Nu-i glumă cu boala secolului XXI, așa cum este numit astăzi diabetul. Conform Societăţii Române de Diabet, Nutriţie şi Boli Metabolice, în prezent, sunt peste 371 milioane de persoane cu diabet la nivel global, iar la nivel naţional sunt estimate 1.506.000 persoane care suferă de diabet, România clasându-se în primele 10 ţări din Europa privind incidenţa diabetului.

Noi toți trebuie să conștientizăm efectele şi importanţa prevenţiei şi a controlului diabetului. Prin mâncare sănătoasă, mese regulate (cu accent pe micul dejun!) și mișcare. Nu degeaba se spune că micul dejun trebuie să îl mănânci singur, prânzul să îl împarţi cu prietenii, iar cina cu duşmanii…

Complete-Life-680x150px

Acest articol a fost citit de 827 ori

Post Author: Irina Bartolomeu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

CommentLuv badge