Aberațiile unui regulament de atribuire, prin licitație, a locurilor din parcările de reședință. Sector 3, București

Pe 31 august 2017, Primăria sectorului 3 a pus în dezbatere publică pe site-ul instituției proiectul de hotărâre privind aprobarea Regulamentului referitor la licitația/atribuirea locurilor din parcările de reședință de pe raza Sectorului 3 al Municipiului București.

Regulamentul stabilește condițiile de organizare, utilizare și exploatare a parcajelor de reședință ce se află în administrarea Consiliului Local al Sectorului 3.

Căutăm soluții pentru cei care au nevoie cu adevărat de un loc de parcare de reședință și care domiciliază în Sectorul 3. Așa am găsit varianta unei licitații online pentru închirierea unui loc de parcare. În situația în care sunt mai multe solicitări pentru același loc, cine va plăti mai mult acela va închiria spațiul de parcare”, a declarat Robert Negoiță, primarul Sectorului 3.

Regulamentul poate fi consultat aici: https://goo.gl/NBvui6

Până la data de 08.09.2017 se pot trimite în scris la adresa Primăria Sectorului 3 (Calea Dudești nr. 191), pentru Serviciul Relații Consiliul Local, sau pe consiliu@primarie3.ro, propuneri cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus dezbaterii publice. Materialele vor fi transmise cu mențiunea ”Recomandare la proiectul de hotărâre privind…”. (Regulamentul referitor la licitația/atribuirea locurilor din parcările de reședință de pe raza Sectorului 3 al Municipiului București)

Care sunt aberațiile din propunerea de Regulament privind licitația/atribuirea locurilor din parcările de reședință de pe raza Sectorului 3 al Municipiului București:

Conform Art.3, alin. (1) se va atribui câte un loc de parcare pentru fiecare apartament la tariful de bază stabilit de CGMB, anual; sau la tariful licitat, în cazul în care numărul de solicitări depășește numărul de locuri amenajate în parcarea de reședință sau când unul sau mai multe locuri sunt solicitate expres de mai mulți locatari, atribuirea se va face prin licitație publică, conf. Art. 5, alin.(1). Adică va câștiga locul de parcare cel care va plăti mai mult.

Pe de altă parte, Art. 3, alin. (1), formulare neclară. Pentru ”fiecare apartament” sau fiecare solicitant? Dacă avem 15 apartamente pe o scară și doar doi solicitanți proprietari de mașini, ce se mai înțelege din ”fiecare apartament”?

După o minimă cercetare pe net, am observat că în alte județe s-a implementat deja sistemul de licitație pentru locul de parcare; de ex., în Brașov, cineva a câștigat locul cu 460 lei / an, iar altcineva cu 380 lei / an. Se creează, în acest fel, un sistem de discriminare între persoanele cu venituri modeste și care dețin o mașină și cei cu venituri mari, care dețin una sau mai multe mașini și care își vor permite să plătească sume imense anuale. În al doilea rând, apar întrebările: Ce vor face cei care nu reușesc să obțină locuri de parcare prin licitație? Unde o vor parca? Vor fi nevoiți s-o vândă neavând loc de parcare? Vor fi nevoiți să parcheze în afara orașului?

Sistemul de licitație pentru locul de parcare de reședință NU se regăsește nicăieri în altă țară europeană. În țările europene sunt, în general, tarife fixe:

-În Anglia: Depinde de zona în care stai; sunt taxe diferențiate. În Anglia, costul mediu este 64 de lire sterline, dar prețul variază în funcție de oraș, dar și de mașina deținută; Birmingham, cel mai scump oraș, 785 de lire sterline pentru anumite mașini. Detalii: https://www.theguardian.com/money/2016/may/23/cost-residental-parking-permits-rises-50-per-cent-five-years

-În Belgia – Bruxelles: Există patru tipuri pentru parcare. Ca sa parchezi în fata locuinței, îți trebuie un card de rezident (carte de riverain) pe care îl iei de la primărie, tariful este de 10 euro. Dacă vrei să parchezi în altă zonă decât cea în care locuiești, există carte habitant, costă 200 de euro, valabilitate un an. Apoi card temporar pentru vizitatori, care costă 3 euro/zi, max.65 de zile pe an, dar poate fi achiziționat o dată sau de mai multe ori. Și Carte visiteur, pentru persoanele cu mobilitate redusă și cele peste 65 de ani, care nu dispun de un card de rezident, prețul este de 10 euro, o zi pe săptămână, timp de un an. Detalii, aici: https://www.bruxelles.be/stationnement

-În Franța: 45 euro/an sau 90 euro/3 ani. Detalii, aici: https://www.paris.fr/services-et-infos-pratiques/deplacements-et-stationnement/stationnement/stationnement-residentiel-mode-d-emploi-2078 ; Montpellier – 15 euro / lună pentru anumite zone, gratuit, alte zone.

Luxemburg: Vinieta permite parcarea nerestricționată a vehiculului respectiv numai în zona desemnată până la data expirării valabilității acestuia (12 luni), prima este gratuită, apoi 60 de euro. Detalii: https://www.vdl.lu/se-deplacer/en-voiture/stationnement/vignette-de-stationnement-residentiel

– Bulgaria – Sofia: 100 leva/an sau 10 leva/ lună în “green zone” și 150 leva /an sau 15 leva /lună în “blue zone” (zone centrale). Detalii: http://sofiaglobe.com/2012/07/30/sofia-parking-regulations-updated/

Italia: Prețurile variază de la regiune la regiune. Culoarea liniilor de pe spațiul de parcare indică tipul de parcare; alb este pentru parcare gratuită, albastru este pentru parcare plătită. Acesta este cazul obișnuit, dar fiecare regiune din Italia poate decide regulile și prețurile de parcare.

Etc.

Art. 9, alin.(1).

O altă aberație. Carevasăzică, conform regulamentului propus, la un tarif monstruos, obținut cu greu prin licitație publică, nu am dreptul să parchez decât jumătate de zi, în intervalul 16.00-8.00. Fiindcă, în intervalul 8-16 poate parca oricine altcineva în cazul în care locul de parcare este liber. Se presupune că pleci doar pentru o oră în intervalul 8-16 și cât lipsești, vine și parchează Gică din Militari care știe că poate folosi locul până la ora 16. Și eu ce fac, unde o parchez presupunând că toate locurile de parcare sunt ocupate?

Art. 2(c), Art.10 și implicit Art. 12.

Altă formă de discriminare, ce poate face obiectul unei plângeri la Consiliul Național al Combaterii Discriminării. Se vede că oamenii de la primăria sectorului 3 NU cunosc legea.

Autoritatea Națională pentru Persoanele cu Dizabilități a publicat pe site-ul său o informare cu privire la atribuirea gratuită a locurilor de parcare pentru mijloacele de transport ale persoanelor cu dizabilități:

Având în vedere sesizările adresate instituției noastre de persoane cu dizabilități și de reprezentanți ai acestora, privind modul de respectare de către autoritățile publice locale a prevederilor art. 65 din Legea nr. 448/2006, cu privire la atribuirea gratuită a locurilor de parcare pentru mijloacele de transport pentru persoane cu handicap, vă comunicăm următoarele:

  • În conformitate cu prevederile art. 65 alin.(2) și alin.(3), pentru a beneficia de locuri de parcare gratuită, persoanele cu dizabilități sau reprezentanţii legali ai acestora pot solicita autorităţilor administraţiei publice locale eliberarea unui card-legitimaţie, al cărui cost se suportă din bugetele locale;
  • În baza cardului-legitimație, conform prevederilor art. 65 alin.(5), administratorul spaţiilor de parcare din domeniul public repartizează locuri de parcare gratuită persoanelor cu dizabilități care au solicitat şi au nevoie de astfel de parcare, cât mai aproape de domiciliul acestora.

Întrucât prevederile art. 65 stabilesc dreptul persoanelor cu dizabilități privind obținerea unui loc de parcare gratuită în spaţiile de parcare ale domeniului public şi cât mai aproape de domiciliul lor, precizăm faptul că autorităților administrației publice locale le revine obligația de a asigura condițiile corespunzătoare de exercitare a acestui drept.

În acest sens, orice prevedere contrară din alte acte normative este lipsită de temei legal, cu atât mai mult cu cât Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare, are caracter de lege specială. Detalii, aici: http://anpd.gov.ro/web/informare-cu-privire-la-atribuirea-gratuita-a-locurilor-de-parcare-pentru-mijloacele-de-transport-ale-persoanelor-cu-dizabilitati/

Redau și linkurile către Recomandarea Consiliului European, privitoare la cardul de parcare pentru persoanele cu dizabilități din țările UE, inclusiv România:

http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/transport-disability/parking-card-disabilities-people/romania/index_en.htm

98/376/EC: Council Recommendation of 4 June 1998 on a parking card for people with disabilities http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex:31998H0376

Cu completare în martie 2008: Council Recommendation of 3 March 2008 adapting Recommendation 98/376/EC on a parking card for people with disabilities, by reason of the accession of the Republic of Bulgaria, the Czech Republic, the Republic of Estonia, the Republic of Cyprus, the Republic of Latvia, the Republic of Lithuania, the Republic of Hungary, the Republic of Malta, the Republic of Poland, Romania, the Republic of Slovenia and the Slovak Republic http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex:32008H0205

Conform celor menționate mai sus, nu doar persoanele cu handicap locomotor pot beneficia de parcare gratuită, ci și celelalte categorii de persoane cu dizabilități. Dar se pare că semnul internațional al persoanelor cu dizabilități – scaunul cu rotile – induce în eroare; acest semn este, de fapt, valabil pentru orice tip de dizabilitate. O altă aberație în cadrul Art.10 și Art.12 din propunerea regulament se referă la ”documentele că dețin în proprietate un autoturism”. Ați întâlnit nevăzători proprietari de autoturisme? Sau copii cu dizabilități? Nu. Altcineva poate să șofeze și să dețină mașina, iar nevăzătorul sau altă persoană cu dizabilități să o folosească (desigur, nu ca șofer). Reprezentanții legali sau cei din familie pot deține autoturismele, iar cei cu dizabilități având drept de folosință. Bineînțeles, dreptul de folosință este altfel definit în regulamentul respectiv, Art.12. Cred că ar fi suficientă o declarație pe proprie răspundere a persoanei (majore) cu dizabilități că folosește mașina x, cu numărul de înmatriculare y și condusă de șoferul z.

Totodată, Art.11 din propunerea de regulament e mai presus de orice lege. El anulează cumva acel card-legitimație care dă dreptul persoanelor cu dizabilități la parcarea gratuită. În toate țările UE și non-UE, cardul-legitimație este recunoscut, dând drept de parcare gratuită atât în spațiile publice, cât și pentru parcările private, de reședință. Doar în sectorul 3, primăria e de altă părere. Era nevoie de o autorizație, fiindcă ei nu cunosc sau nu recunosc cardul-legitimație?!

În concluzie, prin acest sistem de licitație a locurilor de parcare se urmărește doar obținerea banilor, nicidecum rezolvarea situației parcărilor.

Citiți cu atenție întregul regulament și trimiteți, până pe 8 septembrie 2017, propunerile pe adresa indicată. De noi toți depinde să schimbăm întregul sistem.

Acest articol a fost citit de 4581 ori

Post Author: Irina Bartolomeu

4 thoughts on “Aberațiile unui regulament de atribuire, prin licitație, a locurilor din parcările de reședință. Sector 3, București

    Alina

    (03/09/2017 - 00:02)

    Well,

    Poate nu e o abordare foarte bine gândită, insa nici soluția actuală nu este una buna. Zic sa judecăm si din punctul de vedere al celor mai putin norocosi, care nu au un loc de parcare de resedinta.
    Caz concret: stau de 10 ani intr-un bloc din zona Dristor, zona in care sunt numai blocuri de 8 si 10 etaje si locuri de parcare insuficiente. De 6 ani de zile incerc sa obtin un loc de parcare si obtin acelasi raspuns: nu sunt locuri. Singurele locuri disponibile sunt cele de pe strada insa si acestea insuficiente; dc ajung acasă dupa ora 19 -20 nu am nicio sansa sa gasesc loc de parcare si sunt nevoită sa las masina in parcarea Kaufland dar sa am grija sa o mut inainte de ora 7 dimineata ori imi voi gasi rotile blocate.
    Propunerea mea catre Primăria sector 3 a fost depersonalizarea locurilor de parcare si emiterea unui permis de parcare (contra cost) pentru toti rezidenții zonei. In felul acesta se asigura o distribuție uniforma a masinilor pe locurile de parcare. Spun asta întrucât sunt foarte dese situațiile cand pe locurile platite nu sunt masini parcate ( locatari plecati in concedii, locatari care lucrează in schimbul de noapte etc) iar cei fara loc se inghesuie pe cele cateva locuri libere si inca nemarcate de pe strada. Este o practica abordata in zonele rezidentiale din majoritatea oraselor civilizate din Europa de Vest si functioneaza mai bine decat alocarea unui loc fix per masina/apartament.
    Este incorect ca intr-o zona in care sunt 100 de locuri de parcare si 200 de masini (doar un exemplu) , tu, ca primarie, sa inchiriezi cele 100 locuri primilor veniti; si asta nu pentru un an, ci pe toata perioada reședinței atata vreme cat se achita impozitul.
    Revenind la solutia propusa, sunt de acord ca are limitarile eii, insa, socotind numarul locurilor de parcare de resedinta raportat la numărul de masini, se justifica in mod categoric majorarea prețului modic de acum! Iar daca banii in plus astfel castigati ar fi investiti in construirea unor parcari, atunci proiectul ar avea un sens (cu anumite modificari de bun simt).

    [Raspunde]

    ec

    (05/09/2017 - 08:22)

    E o masura foarte buna. Avem doua masini in familie si venituri cu mult peste medie. De abia astept sa iau cele mai bune locuri din parcare. Sper sa intre in vigoare exact asa cum a fost propusa.

    [Raspunde]

    George

    (09/09/2017 - 16:13)

    Cel mai corect era cresterea taxei pentru toate locurile 200-400 lei pe an, nu 70 ca avum. Cine nu isi permite, pierde locul. Licitatia nu este o solutie. Daca vreau sa rad de vecini, incep sa licitez pana nu mai pot, imi permite bugetul ;). Stiu care este mai in varsta si nu poate da ….asa ca LICITATIA mi se pare o idiotenie!!!

    [Raspunde]

    Anton

    (19/09/2017 - 08:26)

    Singura soluție viabilă este instalarea de parcări de tip lift rotativ (smart parking) prin care pe spatiul a doua masini se parchează până la 12 mașini. Desi in presa locala au fost mentionate preturi de 300.000 de euro pt. un astfel de sistem, pretul afisat pe site-urile din china este de circa 55.000. In plus instalarea unor astfel de sisteme pe lângă faptul că protejaza masinile de binevoitori, câini, crengi, etc. ar crea si o serie de locuri de muncă pentru personal de intreținere.

    [Raspunde]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

CommentLuv badge